XXI wiek to nieustający czas gonitwy za jutrem. Zmieniający się świat zmusza nas do ciągłego podążania za nowymi technologiami, rozwiązaniami oraz możliwościami wdrażania ich w życie w sposób niekonwencjonalny i innowatorski. Wiele osób z najróżniejszych środowisk prowadzi badania nad kształtem, wyglądem i sposobami funkcjonowania ludzi w świecie przyszłości. Opinie na temat antycypowania zdarzeń w napływającej rzeczywistości są podzielone. Nie brakuje różnorodności zdań naukowców z tego obszaru. Znaczącą większość w środowisku polskim stanowią jednak przeciwnicy budowania długoterminowych prognoz. Stawiając czoło głosom sprzeciwu na temat prowadzenia badań nad przyszłością głoszę tezę, iż świat jutra jest już dziś i nie powinno się go przewidywać, a jedynie po identyfikacji problemu wyznaczać prognostyczne kierunki, do których będzie się podążać.
Przyszłość już po części istnieje, a na potwierdzenie tej tezy można nadmienić, iż pracują nad nią największe umysły świata, budując urządzenia – maszyny oraz projektując strategie, które będą wykorzystywane zarówno w życiu codziennym podczas pokoju, jak i do prowadzenia działań militarnych na przyszłym polu walki. Przyszłość zbliża się bardzo szybko i znacząco zmieni nasze życie. Warto też przywołać pewną myśl A. de Saint-Exupery: Nie potrafię przewidywać, ale potrafię kłaść podwaliny. Bo przyszłość jest czymś, co się buduje. Zgodnie z tym twierdzeniem współcześnie podejmowane działania będą miały odzwierciedlenie w przyszłości, dlatego też są one ważne. Tworzenie podstaw powinno odbywać się już obecnie, tak aby nadchodzące czasy nie stanowiły zaskoczenia, a jedynie były realnym odbiciem możliwych scenariuszy.
Na całym świecie nowości technologiczne dyktują tempo życia. Dzięki temu coraz więcej modernistycznych wynalazków pojawia się w życiu codziennym, dużo łatwiej jest prowadzić działania pokojowe oraz skuteczniej realizować zadania wojskowe. W wielu przypadkach inspiracją do prowadzonych badań czy projektowania nowoczesnych rozwiązań są filmy science-fiction[1], czy gry komputerowe. Te z pozoru niezbyt naukowe dziedziny przestają być zabawą i fikcją, a coraz bardziej przenikają do naszego codziennego życia i realnie odzwierciedlają założenia futurystów w rzeczywistości.
A. Toffler[2], czy S. Lem[3] to jedni z najbardziej znanych futurologów, ale obok nich autor zalicza do grona osób, które wyznaczają trendy w rozwoju ludzkości, niezliczone ilości reżyserów i scenarzystów współczesnej kinematografii, między innymi: G. Lucasa[4] czy S. Spielberga[5]. Choć z samej definicji science-fiction oznacza przypuszczenia i domysły, to wizje podbojów najdziwniejszych zakątków galaktyk w przestrzeni kosmicznej czy wysoce rozwinięte technologie prezentowane w filmach mogą nas czekać w niedalekiej przyszłości. Na potrzeby pracy autor stworzył innowatorską myśl koncepcyjną, która ukazuje, iż pomysły i rozwiązania zaczerpnięte z fantastyki naukowej, prezentowane w filmach dwadzieścia czy trzydzieści lat temu, odnajdują w dniu dzisiejszym swe odzwierciedlenie w życiu codziennym. Idea ta rozpatruje wiele niewiadomych, w tym zapytanie, jak dzisiejsze filmy przełożą się na przyszłość świata? Czy hollywoodzcy przedstawiciele byli i są bliżsi wyznaczeniu realnych prognoz na możliwe scenariusze funkcjonowania ludzkości aniżeli naukowcy zajmujący się tymi dziedzinami nauki?
Niezależnie od przemyśleń faktem jest to, iż dzięki technologii wszechogarniającej dziedziny ludzkiej egzystencji, naukowcy odmieniają nasze życie, zmieniając świat.[1] Z j. ang. ozn. fantastykę naukową, gatunek literacki lub filmowy, a także gier komputerowych o fabule osnutej na przewidywanych osiągnięciach naukii techniki oraz ukazującej ich wpływ na życie jednostki lub społeczeństwa. Źródło: http://encyklopedia.pwn.pl/index.php?module=haslo&id=397333, z 01.09.2013.
[2] Alvin Toffler–futurolog, znany głównie z prac na temat cyfrowej rewolucji, rewolucji komunikacyjnej,rewolucji korporacyjnej. Źródło: http://encyklopedia.pwn.pl/haslo.php?id=3987726, z 01.09.2013.
[3] Stanisław Lem – polski pisarz, autor wielu publikacji, filozof, futurolog, przedstawiciel nurtu fantastyki naukowej. Źródło: http://ency- klopedia.pwn.pl/index.php?module=haslo&id=3931487, z 01.09.2013.
[4]George Walton Lucas Junior – amerykański reżyser, producent, scenarzysta, a także okazjonalnie aktor.Zasłynął stworzeniem popularnej serii filmowej Gwiezdne wojny, która stała się kultową epopeją kina science- fiction.Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/George_Lucas, z 23.09.2013.
[5]Steven Allan Spielberg – amerykański reżyser, scenarzysta i producent filmowy. Reżyser i scenarzysta wielu filmowych produkcji o tematyce science-fiction. Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Steven_Spielberg, z 23.09.2013.